Mág outdoorové módy

Jak se o něčem začne moc spekulovat, výsledek bývá překombinovaný. Taková je zkušenost designéra Jána Jurčišina, který ve svém oboru patří mezi elitu.

“U High Point funguje zpětná reakce uživatelů oblečení, kteří jsou tvářemi firmy. Když se vrátí z výpravy, akce nebo výstupu, vždy nás zajímají jejich připomínky.”

        Tenhle intuitivní přístup se projevuje ve špičkové úrovni produktů šumavské firmy High Point, pro kterou slovenský výtvarník už sedm let pracuje. Když Jána Jurčišina v roce 2007 oslovil šéf sušické firmy High Point Zikmund Schwarzkopf, měl za sebou outdoorový designér už řadu projektů. „Dostal jsem zadání navrhnout kolekci,” vzpomíná rodák z Košic. “Zaujalo mně to, i když jsem netušil, že v Sušici vydržím tak dlouho. Díky spolupráci se z nás ale stali přátelé.“ 

Turistický typ

       V rámci nové koncepce High Pointu dostal loni v lednu nabídku přesídlit na Šumavu. “Větším spojením s regionální značkou outdoorového oblečení jsem získal širší prostor k seberealizaci,” shrnuje. “O návrzích navíc můžeme okamžitě diskutovat, díky čemuž je práce rychlejší a přesnější.”

       Ján Jurčišin není typickým outdoorovým nadšencem, i když má k přírodě blízko. „Vyrůstal jsem ve Staré vodě v Slovenském ráji a od dětství proto mám rád lesy,” vypráví. “Podnikal jsem túry a výlety, což mi zůstalo dodnes. Díky tomuhle základu víc chápu, co se od oblečení na ven očekává a jak by mělo vypadat, aby bylo funční. Po skalách ale nelezu a extrémními venkovními sporty se přímo nezabývám. Jsem spíš turistický typ a Šumava mi přirostla k srdci. Nejraději mám okolí Vydry od Čenkovy pily po Modravu, kam často vyrážím i s dětmi.”

Zpětná vazba

       Z Jurčišinovy nedávné tvorby stojí za zmínku třeba výbava pro Radka Jaroše, přemožitele všech čtrnácti  světových osmitisícovek bez použití kyslíku, na které se designér podílel vlastními nápady. „Při vymýšlení kolekce jsem  vycházel hlavně z Radkových požadavků,” vysvětluje. “Podrobně jsem se ho vyptával, co by pro něj bylo nejlepší a co by mu nejvíc vyhovovalo. Diskutovali jsme o zadání, ale důležité bylo také know-how firmy High Point. 

       Na návrzích části kolekce se podílel i Zikmund Schwarzkopf. Design je totiž vždy hlavně o komunikaci. U High Point funguje i zpětná reakce uživatelů oblečení, kteří jsou tvářemi firmy. Když se vrátí z výpravy, akce nebo výstupu, vždy nás zajímají jejich připomínky. Sejdeme se a nasloucháme jim. Co vyhovovalo? Co by se naopak mělo udělat jinak? Oblečení stále upravujeme podle nejčerstvějších poznatků a také podle fotodokumentace z konkrétního prostředí.“

Hledání ideální bundy

       Nabízí otázka, jestli je v outdoorovém designu ještě co vymýšlet. Existuje nějaká “ideální” bunda, která se už nedá vylepšit?  „Prostor pro evoluci existuje pořád, a to i díky novým trendům,“ odpovídá Jurčišin. Tak třeba před deseti roky ‘letěly’ volné střihy. Když to trochu přeženu, tehdy se nosily skoro stany, zatímco dnes převládají upnuté střihy. V posledních letech se navíc jednotlivé modely liší i podle toho, k čemu jsou určeny. Dřív se jedna bunda používala pro řadu outdoorových aktivit, ale dnes má každá své specifické detaily. Dochází tak ke změnám střihu, která navíc velice  podstatně ovlivňuje i vývoj nových materiálů.“ 

       Podle designéra bude specializace podle sportovních odvětví pokračovat. Navíc bude zajímavé sledovat, kam se v outdooru posune barevnost: „U barev se trendy těžko předvídají. Existují firmy, které se drží tradice, a naopak jiné, které ji popírají. Rebelují a nepodléhají žádným stylům. V některých kolekcích se v barevnosti odráží i přesun řady outdoorových aktivit do měst.”

       High Point se to ve svých kolekcích snaží spojit. Bunda ze Sušice vám díky této fůzi výborně poslouží v horách, ale zároveň vypadá tak elegantně, abyste v ní mohli vyrazit i do města. “Design nabízí přidanou hodnotu,” vysvětluje Jurčišin. “V outdooru ale na prvním místě vždy stojí funkčnost. Do bundy prostě nesmí zatékat a foukat. I to ostatní je důležité, ale jsou to už jen detaily.”

Papír, tužka, počítač

       Kam chodí designér pro nápady? „Největší inspiraci jsou mi děti,” říká. “Pořád se díky nim učím a začínám jakoby od začátku. Vyprávím jim pohádky a díky tomu se otevírám tomu, co je při tvorbě důležité – příliš nemyslet a řídit se spíš intuicí. Obvykle se nejvíc osvědčí nápady, které přijdou jako první. Jak se začne o problému moc spekulovat, už to není ono.”

       Inspiraci se nedá poručit, takže nápady přicházejí i v noci: „Když v posteli dostanu nějaký nápad, mívám po ruce papír a tužku. Přes den ale sedím u počítače, kam primární nápad zachytím i bez skici. Vzniká tak asi 90 % výrobků. Výsledek si vyjedu na tiskárně, rozpracuju ho a dokreslím detaily. Pak jdu za techničkou, která nápad technicky dotáhne k finálnímu modelu.”

       “Nejvíc mě těší bunda Protector 4.0 Jacket,” říká designér. “Radost z ní mám hlavně proto, že prochází neustálým vývojem a pořád ji zdokonalujeme a posouváme dál. Pracuju na ní asi 5 let a teď už se připravuje model Protector 5.0.”

Mgr.art. Ján Jurčišin (1978)

Na Technické Univerzitě v Košicích vystudoval design. Jako sportovní designér o sobě dal vědět, když navrhl kolekce pro přední slovenské hokejové kluby. Od roku 2004 působil ve Španělsku, o tři roky později přijal nabídku na spolupráci s českou outdoorovou firmou High Point. Od loňského ledna působí přímo v sídle společnosti v Sušici, kde se mimo jiné podílel i na vzniku výbavy Radka Jaroše pro jeho výstupy v rámci Koruny Himálaje.

Slovo designera:

Skúsenosti s tvorbou dizajnu a znalosti jeho procesov + jedinečnosť materiálov a technologické know-how firmy High Point dávajú predpoklad pre vytváranie tých najlepších a jedinečných produktov, ktoré prezentujeme v našom workbooku.

V dizajne je aktuálna snaha o zachovanie vlastného charakteru, ktorý bol prvý krát predstavený    v roku 2010 na bunde Magic Rock. Jeho pokračovateľmi sú aj známe bundy - Protector, Radical Jacket, alebo bundy Drift. Typickým prvkom je zachytený prienik horizontálnych a vertikálnych liniek s ostro rezanými plochami, čo vo výsledku dodáva modelom očakávanú dynamiku. Zároveň sa snažím z návrhu postupne vylúčiť všetky malé diely a prestrihy, ktoré narúšajú celkovú kompozíciu a dojem celistvosti. V súčasnosti prevzala pomyselnú štafetu s charakteristickým dizajnom bunda Master. Na tomto modely je možné vysledovať spojenie dizajnu a dôrazu kladeného na maximálnu funkčnosť,  trendy v oblasti materiálov ako aj nové technológie. Tie sa stavajú významnou súčasťou značky a prinášajú  oživenie naprieč celou kolekciou.

Užite si s nami spájanie tradície a inovácie :)                                             Mgr.art. Ján Jurčišin

JAK VYPADÁ NAŠE VÝROBA?

Fotogalerie