Trek Langtang - Gosainkund - Helambu

V našem pojetí vznikl tento trek spojením treku Langtang ( s vynecháním přechodu sedla Ganja ) a dalších dvou treků Gosainkund a Helambu. Místa, kterými prochází, patří ke klasickým oblastem v blízkosti hlavního města Káthmándú. Nepřesahuje výšku 5000 m n. m. a je za normálních podmínek bez technických obtíží a pro turisty s průměrnou kondicí bez problémů. Z těchto důvodů je vhodný pro trekaře, kteří jsou na treku v Nepálu poprvé. Rovněž infrastruktura je na dobré úrovni a k dispozici je dostatek lodží. Treky prochází překrásnou velehorskou krajinou. Výhledy ze dvou kulminačních bodů, které přesahují výšku mírně přes 4600 m n. m. vás uchvátí. Na podmanivou až dramatickou atmosféru posvátných jezer Gosainkunda ve výšce 4380 metrů již nikdy nezapomenete.

1. den:   Shyabru Bensi 1471 m   -   Lama Hotel 2493 m   15,4 km,  5,5 hod,  ↑1226 m ↓255 m

Náš třináctidenní trek zahajujeme v obci Shyabru Bensi, která leží při řece Trishulli u soutoku s řekou Langtang, jejímž údolím budeme první dny procházet. Shyabru Bensi leží cca 130 km severně od Káthmandú.

Přesto nám cesta autem trvala téměř celý den. Nejvíce nás zdržely časté vojenské a celní kontroly, které zajímaly naše permity a pasy. Často padla otázka, zda v zavazadlech nemáme drony. Rovněž stav silnic náš pohyb značně zpomaloval. Doprovází nás nezbytný průvodce, náš dávno známý Birman Tamang a dva nosiči na nás pět. Nesou nám věci, které si běžně na jiných trecích nosíme sami. Dáváme jim tím pro ně tak důležitou možnost výdělku. Zvláště pak v době Covidu, kdy turismus téměř zanikl. Byli jimi náš rovněž známý Bijay Tamang a Manish Tamang. Všichni jmenovaní z nepálské agentury Trekking Team Group, se kterou již dlouho spolupracujeme.

Bezprostředně za městem přecházíme most přes Trishulli River do údolí Langtang Khola. Celý den stoupáme podél divoké řeky plné peřejí skrze řadu malých osad a ubytoven a přes osadu Bamboo až do Rimche. Z Rimche je to pak již pouhý kilometr klesání do dnešního cílového bodu Hotelu Lama. Hulmani posvátní z čeledi kočkodanovitých, kteří se v porostech kolem hotelu prohání, nám zpestřují zbytek dne.

2. den:   Hotel Lama 2493 m   -   Langtang 3473 m   14,1 km,  6 hod,  ↑1082 m ↓160 m

Po ranní hygieně u řeky Langtang a snídani vyrážíme do další etapy treku. Procházíme řadou ubytoven, jejichž součástí je i Hotel Lama. Noříme se postupně do fantasktního prostředí převážně dubového lesa. Po čase se nám začíná objevovat horizont, tvořený ledem pokrytými a sněhem zářícími svahy sedmitisícovky Langtang Lirung a jeho sousedů. Vycházíme z divoké rokle řeky do otevřeného údolí s porosty rozkvetlých rododendronů. Travnaté louky jsou místem pasoucích se jaků a polodivokých koní. Přecházíme několik potoků a ocitáme se na místě rozsáhlé suťové pláně. Pod touto bezútěšnou suťovou plání leží bývalá obec Langtang a kolem tří set obyvatel této obce. Ti zde našli svoje poslední minuty života pod lavinou kamení a ledu, která spadla ze svahů hory Langtang vlivem zemětřesení, které postihlo Nepál 25.4.2015. Své životy tu zanechalo i několik turistů. Během několika vteřin bylo toto místo vymazáno z map světa. Život však musí jít dál a za suťoviskem vyrůstají nové hotely a ubytovny. V jednom z nich se pro dnešek ubytujeme i my.

3. den:   Langtang 3473 m   -   Kyanjing Gompa 3850 m   6,8 km,  2,5 hod,  ↑448 m ↓51 m

Třetí den treku bude z hlediska pochodu krátký s malým převýšením. Stoupáme jen zvolna podél řady posvátných zídek pokrytých deskami s mantrou Om-Ma-Ni-Padme-Hum a postavou Buddhy.

Tyto stavby včetně stúp a chortenú se obcházejí ve směru hodinových ručiček, což má kladný vliv na stav mysli. Máme dostatek času, a tak si užíváme nádherné velehorské krajiny se stády pasoucích se jaků. Před obcí Kyanjing, která je naším dnešním cílem, procházíme kolem pestrobarevné stúpy a množstvím modlitebních mlýnků poháněných proudem vody. V obci vládne čilý stavební ruch. Navštěvujeme i místní výrobnu sýrů.

4. den: Výstup na Kianjing Ri 4604 m převýšení 750 m,  ↑2,5 hod ↓1,5 hod

Dnes nás čeká výstup na čtyřtisícovku, která se zvedá nad Kianjingem. Míněnou horou je Kianjing Ri, která je vysoká 4604 m n. m. Častěji bývá v plánu také nedaleká Tserko Ri vysoká 4985 m s výhledem na Shishapangmu - 8013 m n. m. Bohužel pro nás, předpověď počasí na tento den není příznivá. Odpoledne se očekávají sněhové přeháňky a snížená viditelnost. Proto se rozhodujeme pro bližší a nižší Kianjing Ri. Výstup není po technické stránce náročný a jdeme jen nalehko. Zato výhledy no okolní hory, ledovce a jezera jsou velkolepé.

5. den:   Kyanjing Gompa 3850 m   -   Hotel Lama 2493 m   21 km,  6 hod,  ↑196 m ↓1491 m

Tento den se vrátíme přes obec Langtang zpět do hotelu Lama. Celá trasa bude především o sestupu.

Ráno nás přivítalo jasně modrou oblohou a čerstvě napadaným sněhem. Vše je tak najednou čisté a zářivě svěží.

Předpověď tedy vyšla s malým zpožděním. Vracíme se po stejné cestě, kterou jsme přišli. Teprve asi po dvou třetinách cesty využíváme most přes řeku a přecházíme na levý břeh řeky. Tím jsme se vyhnuli nepříjemnému úseku, nebezpečným z důvodu padajícího kamení, kterým jsme procházeli během výstupu. I po stránce krajinové je tato varianta hezčí. Je zde řada pohádkově krásných míst s kvetoucími rododendrony. Časem využíváme dalšího mostu, po kterém se vracíme zpět na pravý břeh a docházíme do hotelu Lama, kde přespíme.

6. den:   Hotel Lama 2493 m   -   Thulu Syabru 2200 m   13,2 km,  5 hod, ↑689 m ↓955 m

Z hotelu Lama pokračujeme v sestupu dál podél řeky. V hotelu Namaste se stavíme na oběd a odtud je to jen kousek k odbočce do oblasti Gosainkund. Zde opouštíme nám již známou cestu prudkou odbočkou doleva, jak rozcestník přikazuje. Sestupovou část našeho dnešního putování máme za sebou a čeká nás jen necelých 700 výškových metrů stoupání. Stoupat začínáme celkem ostře nad hlubokou rokli, kterou překlenuje dosti zanedbaný a vzdušný nepálský most. Za mostem pokračujeme ve stoupání přes osadu, ve které nepálská žena tká různé výrobky jako tašky, čepice, šály a jiné pestrobarevné výrobky. Poměrně dlouho pozorujeme její pracovní činnost a zručnost. Pak ještě prudce do stráně, až do místa našeho dnešního přenocování.  Po pěti dnech sprcha co z ní vytéká voda a dokonce i teplá.  A pak je tu paní domu co je drobet od rány, ale vaří skvěle.

7. den:   Thulu Syabru 2200 m   -   Laurebina 3950 m   10,3 km,  6 hod,  ↑1725 m ↓12 m

Ráno na začátku treku procházíme vzhůru po schodech vesnicí kolem rozestavěného chrámu. Stoupáme skrze osady mezi rýžovými políčky po loukách líbeznou krajinou s fantastickými výhledy na zasněžené vrcholy Himaláje. Předtím než vejdeme do lesa kvetoucích rododendronů, mineme řadu osad a modlitebních mlýnků.

Skrze les pak dojdeme na otevřený horský hřeben, na místo zvané Cholongpaty a v restauraci Mountain View obědváme. Jsme ve výšce přibližně 3600 metrů nad mořem. Po obědě pokračujeme po hřebeni mlhavým oparem dál. Stoupání je již milosrdnější a mi tak po čase dosahujeme místa zvaném Laurebina a ubytovny Maya Hotel.

8. den:   Laurebina 3950 m   -   Gosain Kunda 4380 m   4 km,  2,5 hod,  ↑475 ↓46 m

Na tento den jsme si naplánovali kratší trasu. Trasa k jezerům stoupá po dobře schůdné cestě, z počátku dosti příkře, ale pomalé tempo je výhodné z důvodu postupné aklimatizace pro den příští. Strměji stoupáme kolem černé sochy Buddhy až k nejvyššímu bodu Laurebiny do výšky asi 4220 m. Strmost stoupání se od tohoto bodu zmírní. Konečně se vpravo, v hlubokém údolí, zjevuje první z jezer Saraswati Kund. Mírně stoupáme dál traverzem ve stěně nad jezery až k místu našeho ubytování v hotelu Namaste ve výšce 4380 m. Tato oblast nazývaná Gosaingunda nese název podle největšího ze sedmnácti zdejších jezer. Hotel stojí nad hladinami jezer Gosain a Bhairab v dramatické a podmanivé krajině. Gosainkund je zároveň nejposvátnějším z jezer a těší se úctě hlavně u nepálských hinduistů. Podle pověsti Šiva kdysi zachránil svět, když vypil jedovatý nápoj a poté udeřil do zdejší hory trojzubcem a vytvořil tak jezero, aby si jeho vodami svlažil hrdlo. Za příznivého počasí lze vystoupit na blízký vrchol Surya Peak vysoký 5144 m s krásným výhledem.

9. den:   Gosain Kunda 4380 m   -   Ghopte 3440 m   12,6 km,  6 hod,  ↑565 m ↓1505 m

Opouštíme hotel Namaste a stoupáme vytrvale, s výhledy na jezero Gosain, k sedlu Laurebina do výšce 4610 m, abychom se přehoupli na druhou stranu horského hřebene, který odděluje oblast Gosainkund od oblasti Helambu. Tím také zároveň opouštíme oblast etnika Tamang a vstupujeme do oblasti etnika Bhútiú, kteří si říkají Šerpové, i když jsou jen vzdálenými příbuznými etnika od Solu-Khumbu. Pohled ze sedla na druhou stranu hřebene nás frontálním rozhraním nepotěší. A opravdu, za nedlouho nás obklopují husté mraky a celkem do té doby příznivé počasí vystřídá mlha, častý déšť a s tím spojená špatná viditelnost. Máme za sebou 1000 metrů namáhavého sestupu, když se ocitáme na místě zvaném Phedy ve výšce 3610 m s možností občerstvení.

Krajinu zahalenou do šedivého hávu mlhy zpestřuje místní vodopád. Opouštíme oblast kamenné pouště a vstupujeme do deštného lesa, kde náš sestup tu a tam zpestří květy rododendronů a jiné drobné květeny. Klesání střídají krátká strmá stoupání a chůze se tím stává unavující. Nato, že jsme sestoupili tisícpětset metrů jsme z hlediska nadmořské výšky příliš neklesli. Zítra bude z toho pohledu hůře. Oblast Helambu je tímto profilem známá. Náš náročný den končí v jednom z hotelů v Ghopte.

10. den:   Ghopte 3440 m   -   Hotel Green View 3332 m   10,3 km,  4 hod,  ↓582 m, ↑675 m

Ráno jako obvykle vyrážíme do další etapy časně. Etapa bude typická pro tuto oblast. Nahoru a dolů, nahoru a dolů, tak že večer jsme ve stejné nadmořské výšce, ze které jsme ráno vyšli. Ten profil je dosti vyčerpávající. Asi v polovině etapy dosahujeme dnešního kulminačního bodu, sedla Tharepati ve výšce 3690 m. Ani nedoufáme, že na tomto bohem opuštěném místě zahaleném v mracích najdeme útočiště k doplnění našich sil. Ale našlo se. Z mlhy se vynořila útulná bouda, kde se vaří a topí i přes den. Ani se nám z vytopené místnosti do té psoty nechce. Ale co naplat. Čeká nás dlouhý sestup přerušovaný krátkými, ale za to prudkými výstupy. Sestupujeme deštným fantaskním lesem se stromy, z nichž visí provazce vodou nasáklého mechu. Sem tam se v ponurém prostředí objeví nesměle rozkvetlý rododendron. Déšť na intenzitě přidává, v závěru až do lijáku. Po čtyřech hodinách čisté chůze dorážíme do hotelu Green View ve výšce 3332 m. K večeru se oblačnost na malou chvilku protrhává a my se můžeme pokochat překrásnými výhledy do okolní krajiny.

11. den:   Hotel Green View 3332 m   -   Hotel Thodong 2320 m   13,4 km,  4,75 hod,  ↑315 m  ↓1277 m

Tento den zaznamenáme konečně pořádný úbytek nadmořské výšky. Sestupujeme dál deštným lesem až do obce Kutumsang. Zde se poněkud odchýlíme od oficiální trasy, abychom navštívili chrám Gyang Gompa.

Oltář zde, jako tradičně, zdobí mohutné pozlacené sochy božstev včetně Buddhy. Poté se opět napojíme na oficiální trasu. Zacházkou jsme si etapu z hlediska vzdálenosti ani převýšení neztížili. Procházíme osadou Golpu a za ní se ubytováváme ve skromném ubytovacím zařízení  Thodong. Ubytování je mimořádně skromné, ale přátelské a nám umožní více nahlédnout do nepálského soukromí. Večer strávíme společně s paní a pánem domu v kuchyni při přípravě večeře a nápojů. Sdílení kuchyňských a dalších prostor hostitelů nebývá v Nepálu obvyklé. Velmi si této příležitosti vážíme a je pro nás vzácným zážitkem.

12. den:   Hotel Thodong 2320 m   -   Chisapani 2215 m   12 km,  4,25 hod  ↑613 m ↓755 m

Ráno pokračujeme po schůdné a široké cestě. Asi po třech kilometrech odbočuje z této cesty doleva nenápadná pěšinka. Po ní dojdeme zakrátko k čortenu a opuštěné chatě s výhledem. Následuje příkrý sestup až do obce Chipling - 2170 m n. m. Mezi políčky sestupujeme z obce Chipling opět velmi příkře a namáhavě až k silnici procházející dolní částí Chiplingu. Odtud pokračujeme snadno po hliněné silnici do osady Pati Bhanyjang. Za osadou máme dvě možnosti kterak dojít do našeho místa noclehu v osadě Chisapani. Pohodlnější a však o něco delší je pokračovat po silnici serpentinami až do Chisapani a nebo zkratkou přímo do stráně úzkou roklí. Tato druhá možnost je o něco kratší, ale časově asi moc nezískáte. Výstup je mimořádně strmý a namáhavý. Za deště obtížně zdolatelný. Samotná obec Chisapani dnes působí neutěšeným dojmem. Stále tu stojí ruiny dříve prosperujících hotelů, které tu zbyly po zemětřesení v roce 2015. Ani očekávané výhledy na nejvýznamnější vrcholy Himaláje, kterými je toto místo proslulé se pro oblačnost nekonají.

13. den:   Chisapani 2215 m   -   Sundarijal ( Káthmándú ) 1460 m  10,5 km,  3,5 hod, ↑282 m ↓1038 m

Probudili jsme se do posledního dne našeho treku. Zbývá již jen sejít do předměstí Káthmándú s názvem Sundarijal. Opustíme klasickou trasu treku Helambu a vydáme se trasou Chisapani - Sundarijal přes obec Mulkharka. Než však začneme sestupovat, musíme vystoupit 270 výškových metrů kamenných schodů do sedla Mountain - 2466 m. Odtud pak již jen sestoupíme skrze osadu Mulkharka, řadou vojenských kontrol, do předměstí Káthmándú.

Datum treku:  26.4. - 8.5.2021

Všeobecné informace:

Trek lze absolvovat bez stanů. Cestou jsou k dispozici lodge a hotýlky, vzdálené od sebe ne více jak čtyři hodiny. Obvykle lze spát ve dvoulůžkových pokojích. Postele jsou opatřeny matracemi a dekami. Přesto doporučujeme vlastní teplejší spacák. Zvláště ve vyšších polohách je třeba počítat s absencí teplé vody. Nedostatek dřeva a špatná dostupnost energie neumožňuje vyšší komfort. Kamínka ve společenských místnostech se zpravidla roztápí až během večeře. Pro nedostatek dřeva, kterým se šetří, se k topení využívá i jačí trus. Čelovka a powerbanka se tedy rozhodně hodí.
Co se stravy a nápojů týká, nemusíte mít obavy. K dispozici je vždy výběr z několika jídel. Vždy jsou k mání těstoviny, brambory, rýže, čočka a zelenina na různé úpravy. Ke snídani různé placky, porridge, vajíčka. Chutné jsou těstovinové a zeleninové polévky. Z nápojů jsou k dispozici káva, černý čaj a další ochucené a ovocné čaje jako zázvorový a jiné. Ani o pivo nepřijdete. Místní pálenka z rýže se nazývá rakši.
Na tomto treku je místní průvodce povinný, stejně jako placené povolení ke vstupu do NP Langtang. Nosiče nepotřebujete, ale dát možnost místním nosičům k výdělku je dobrý počin. Budou vám příjemnými a veselými společníky.