Základní hodnoty Radka Jaroše
- Jméno nejúspěšnějšího českého horolezce je už od začátku spjato s High Pointem. Málokdo ale ví, jak tahle symbióza vznikla. Proč si začínající výškový lezec před sedmnácti lety vybral právě sušickou firmu?
Částečně to byla náhoda. V květnu 1998 jsme se rozhodli vystoupit z Tibetu severním žebrem na Everest. Byl to můj druhý pokus – v roce 1994 se mi to nepovedlo. Parťák Vláďa Nosek sehnal pro všechny členy výpravy bundy od High Pointu, který se tehdy ale ještě jmenoval Sport Schwarzkopf. Na Everest se mi napodruhé vystoupit podařilo a na vrcholu jsem Vláďu vyfotil v sušické bundě. Firma pak mou fotku použila v katalogu. Díky té fotce jsem se na veletrhu dal do řeči se zakladatelem firmy Zikmundem Schwarzkopfem st. a o pár měsíců později jsme podepsali smlouvu o spolupráci. Od roku 1999 tak lezu v oblečení dnešního High Pointu.
- Proč zrovna tahle firma?
Už proto, že jsem český horolezec a High Point je česká značka. Jejího zakladatele obdivuju. “Síga”, jak se mu říká, měl odvahu. Kdysi si půjčil peníze na motorovou pilu, se kterou pak v lese vydělal na rozjezd firmy. Za splněním svého “amerického snu” šel s buldočí vytrvalostí, což je vlastnost, která je kromě podnikání třeba právě i při lezení na osmitisícovky. Se Sígou nás spojuje podobná historie. Na začátku 90. let jsem taky rozjížděl firmu na šití outdoorové výbavy, ale později toho kvůli lezení nechal. Tahle zkušenost se mi při spolupráci s High Pointem hodila.K sušickým výrobkům, na jejichž vzniku se podílíš, se tedy můžeš vyjadřovat nejen jako uživatel, ale i jako člověk, který se vývojem špičkového oblečení na ven sám zabýval.
- S High Pointem jste společně vyvinuli prémiovou kolekci, která nese tvoje jméno. Jak spolupráce na jejím vzniku probíhala?
Na kolekci Radek Jaroš jsme vybrali nejlepší materiály, jaké se dají sehnat. Základem je třívrstvý strečový laminát BlocVent Pro 3L od renomované japonské firmy Toyota. Z látky s unikátními vlastnostmi v Sušici ušili prototypy bundy a kalhot, které jsem s nimi pak postupně připomínkoval a vylepšoval. Podle mých lezeckých zkušeností se upravovala třeba hloubka bočních kapes bundy, směřování jejího asymetrického zipu, velikost a tvar kapuce nebo výška pasu kalhot. Výsledkem je podle mého názoru nejpropracovanější hardshellový komplet na trhu.
- Od roku 1998 se ti na osmitisícovkách dařilo a postupně ses stával pořád známějším. Mohl jsi přejít k nějaké bohatší nadnárodní outdoorové firmě, která by tvé výstupy možná finančně zabezpečila líp. Proč jsi zůstal věrný High Pointu?
Původní sponzoring se postupem času rozvinul v přátelství. Se Sígou jsme začali jezdit na kole, lézt po skalách… A taky se mi líbí, že se tohle oblečení rodí na Šumavě a ne někde v Číně. I proto je kvalitativně někde úplně jinde, než řada importovaných značek.
- Nemáš ale pocit, že si tě High Point “koupil”?
To absolutně ne! Sponzorskou smlouvu uzavíráme vždycky na rok, takže bych mohl kdykoli odejít. Proč bych to ale dělal? High Point mi pomohl, když jsem kdysi začínal a ještě neměl sportovní jméno, a člověk má zůstávat věrný základním hodnotám. Kamarádství platí v horách i v životě.
- Co bys doporučil kromě řady Radek Jaroš?
Skvělé jsou třeba všechny výrobky High Pointu z technovlny. Je to materiál, spojující výhody přírodní vlny a syntetických vláken. Technovlna hřeje i vlhká, ale přitom nekouše a nežmolkovatí.
- V létě 2014 jsi na K2 dokončil Korunu Himálaje, zahrnujcící všech čtrnáct osmitisícovek. Co podnikáš teď?
Aktuálně v květnu mířím kvůli aklimatizaci na Mt. Blanc a vzápětí s Petrem Maškem vyrážíme na americkou horu Denali. Tím začínám projekt Koruna planety (Seven Summits),a zahrnující výstupy na nejvyšší hory všech sedmi kontinentů. Na podzim budu pokračovat Elbrusem, kam samozřejmě polezu v oblečení ze Sušice.