Peter Habeler Route

Jako výchozí bod jsme zvolili parkoviště u restaurace Touristenrast v obci Innervals. Sem dojedeme
z města Jodok am Brenner, které leží při dálnici A13 z Innsbrruku na Brenner, po L 230 po 7 km. U restaurace Touristenrast je také poslední zastávka autobusu. GPS parkoviště - 47.0402950N, 11.5769783E.
Během treku obejdeme západní část Zillertálských Alp včetně vrcholu Olperer - 3476 m, který je nejvyšším
vrcholem této oblasti. V našem pojetí nám trek potrvá 7 dní, ujdeme 63 km a nastoupáme 4100 výškových
metrů a to samé sestoupíme. Některé etapy jsou krátké a je možno je spojit a tak časově trek zkrátit.
My jsme však zvolili sedmidenní variantu s tím, že volný čas u konce některých etap využijeme pro poznání
jejich okolí. Nocovali jsme na předem zamluvených chatách. Rezervaci noclehu doporučujeme zařídit dostatečně předem alespoň 2 měsíce před plánovaným trekem v závislost na sezoně. Večeře a snídaně jsme si
objednali až na místě. V batozích jsme si nesli spací pytel, oblečení včetně nepromokavého, osobní potřeby a polední svačinu. Batohy vážily do 7 kg.

1.den - Innervals (1358 m) - Geraer Hütte (2317 m)  3,5 h.  8 km  966 m  ↓ 18 m

Trek zahájíme u restaurace Touristenrast. Vydáme se po cestě č. 502 směrem Geraer Hütte mírně vzhůru údolím
kolem rozptýlených domků Innervals. Jdeme po pohodlné široké cestě až k místu, kde v době našeho treku je cesta zavalena bahnem a kamením. Tento zával obcházíme značenou náhradní cestou stoupající příkře vlevo
do kamenité stráně. Asi po 15 minutách se na původní cestu opět napojíme. Pěšinkou pokračujeme serpentinami stále vzhůru celkem pohodlně až k travnatým svahům. Asi po třech hodinách spatříme vlajku,
která značí, že chata je nedaleko. Stoupáme podél rokle, která nás od chaty odděluje. Z tohoto důvodu musíme
vystoupat kus nad chatu do místa s můstkem, který nám umožní přejít na druhou stranu rokle a dojít
k naší chatě.

2.den - Geraer Hütte (2317 m) - Tuxerjochhaus (2315 m) 4,75 h. 10,25 km ↑ 682 m ↓ 746 m

Z chaty Geraer se kousek vracíme stejnou cestou po které jsme včera přišli, až k brance nad můstkem.
Za brankou se však stáčíme doprava na cestu č. 527. Červený bod na ukazateli nám říká, že dnešní trasa
bude středně náročná. Stoupáme jen zvolna pěšinkou až téměř k ledovci, který spadá z vrcholu hory Olperer,
vysoké 3476 m. Stále pak jen mírně stoupáme vpravo nad údolím až do poněkud více exponovaného úseku
a dál až do sedla Steinernes Lamm do výšky kolem 2500 metrů nad mořem. Odtud strmě dolů asi 400 výškových metrů do závěru údolí. Z údolí opět strmě vzhůru podél vodopádu až na jeho horní konec a do
místa kde potok přebrodíme. Pak již mírněji, až do dalšího sedla Kaserer ( asi 2500 m). Ze sedla celkem
pohodlně, ale místy poněkud exponovaně kolem vrcholu Frauenwand (2541 m) až k chatě Tuxerjoch.

3.den - Tuxerjochhaus (2315 m) - Friesenberghaus (2498 m) 6,5 h. 11,9 km ↑ 962 m ↓ 815 m

Tato etapa je označena černým bodem. Bude tedy velmi náročná a to především po technické stránce.
Z chaty Tuxerjoch nejdříve klesneme po široké a schůdné cestě asi 200 výškových metrů, než začneme
 stoupat k lyžařskému středisku Hintertux.  Kousek pod střediskem, u chaty Spannagel, se naše cesta
č. 526 stáčí doleva k hřebeni na horizontu. Přejdeme můstek a pak dále vytrvale stoupáme kamením až k úzké rozsedlině Friesenbergscharte (2912 m) na horském hřebeni.
Odtud naše cesta, zajištěná lany, spadá velmi příkře a exponovaně do kotliny s chatou a jezerem Friesenberg.
Jde zde o klíčové místo celého treku. Za pomoci lan opatrně a pozorně sestoupíme do lehčího terénu. Kamenitým úsekem, stále po č. 526 obcházíme zleva kotlinu s jezerem, až k chatě Friesenberg.

4.den - Friesenberghaus (2498 m) - Olperehütte (2388 m) 2,5 h. 4,70 km ↑198 m ↓293 m

Tato etapa je nejméně náročná z celého treku. Po dosažení kulminačního bodu dnešního dne, což přetstavuje
pouhých 150 m, již budeme téměř pouze klesat až k chatě Olperer. Z chaty Friesenberg nejdříve sejdeme
k jezeru které obejdeme zleva. Pak následuje výstup do kulminačního bodu dneška k ukazatelem Olpererhütte.
Pak již jednoduše traverz ve svahu přes několik vodních struh a zavěšený můstek těsně před chatou. Chata
Olperer jakoby se vznášela nad tyrkysovou  přehradní nádrží Schlegeis. Horizont pak tvoří hlavní hřeben
Zillertálských Alp. Není divu, že toto místo je obrovským lákadlem pro turisty. Proudí sem nekonečné davy
lidí i přesto, že musí překonat převýšení 600 výškových metrů od parkoviště u jezera. Doporučujeme, pokud
máte dostatek sil, sejít k jezeru a případně si užít některých znabízených sportovních aktivit. Půjčí vám zde
horolezecké úvazy a můžete vylézt například údolní stěnu hráze přehrady po ferratě, zkusit Bungee Jumping
a nebo přeletět celé údolí po laně - Flaing Fox Schlegeis.

5.den - Olpererhütte (2388 m) - Pfitscherjochhaus (2275 m) 4,5 h. 9,5 km ↑410 m ↓500 m

Na konci této 5. etapy dosáhneme italské hranice. Půjdeme po cestě č. 502 a později dál po č. 528, která je oklasifikována černým bodem. Bude náročná především pro obtížnou a namáhavou chůzi po velkých balvanech a suti. Na začátku etapy nás nečekají výrazné výškové rozdíly. Teprve asi po dvou kilometrech klesneme
k horské říčce, která nám nabídne osvěžení. Od říčky vystoupáme 200 výškových metrů.
Pozor v těchto místech. Zde vpravo odbočuje cesta č. 502. My však pokračujeme rovně po čísle 528 opět bez významných výškových rozdílů cca 2 km. Poté začne terén zvolna klesat až do údolí s potokem.
Potok přejdeme po lávce a mírným stoupáním dosáhneme vyvýšeniny s chatou Pfitscherjoch na území Itálie.

6.den - Pfitcherjochhaus (2275 m) - Landshuter Europe H. (2693 m) 3,5 h. 8,4 km ↑579 m ↓171 m

Tato etapa bude z těch kratších a méně vysilujících. Kousek se vrátíme po stejné cestě po které jsme přišli až
ke hranici s Rakouskem v sedle Pfitscher Joch. Zde se však již začneme stáčet vlevo podél jezírek. Po cestě
Tiroler Höhenweg pokračujeme dlouho mírně vzhůru s úžasnými výhledy do údolí. Teprve 2,5 kilometru pře
cílem začneme strměji stoupat. Závěrečný výlez na hranu sedla vede po suti. Ze sedla pak je to již kousek
doleva k chatě Landshuter Europe. Chata má exponovanou pozici na hraně hřebene. Protože zde máme dostatek času, rozhodujeme se pro asi hodinový výstup na horu Kraxentrager (2999 m).
Sněžení a bouřka nás však zahání zpět. Pozor - výstup není úplně snadný. Místy je opatřen lany.

7.den -Landshuter Europe H. (2693 m) - Innervals (1358 m) 5,0 h. 9,7 km  ↑156 m ↓1503 m

Poslední 7. etapa je o sestupu na místo, ze kterého jsme vyšli. Náš okruh se uzavře. Z chaty vyjdeme po cestě
č. 529 nazvané Geistbeckweg k sedlu Sumpfschartl (2666 m) . Cesta není na Mapách. CZ barevně zvýrazněna.
Převýšení však není velké. Na začátku hlavního a dlouhého sestupu se ještě musíme vypořádat s exponovaným
sestupem zajištěným lany a opatřeným žebříkem. Pak již nekonečně dlouho skrze půvabné a divoké údolí
s množstvím vodopádů k parkovišti v Tnnervals.